Dostihová dráha v sousedství brněnského letiště v místní části Dvorska zažila svojí premiéru v roce 1998. Ač je umístěna na okraji velkého města, působí spíše venkovským a příjemným dojmem a taková zde panuje i atmosféra. Dráha je čtvercového tvaru a její obvod je pouhých 1200 metrů, diváci tak mají i z místních nevysokých tribun velmi dobrý přehled. Cestu na brněnské dostihy, konané pravidelně třikrát za rok, nachází velké množství diváků.
Veřejnou dopravou
Na dostihové závodiště jezdí přímo z centra autobus číslo 48 směr Prace. Pokud jedete autobusem, pak nejblíže závodišti je zastávka “Vlčkova“.
Spojení lze vyhledat zde.
Autem
Pokud přijíždíte do Brna po dálnici D1, nejlepší pro Vás bude sjezd Brno – Slatina. Poté pokračovat směr Tuřany a dále Dvorska. Pokud jedete po D2, využijte výjezd Brno-Chrlice či Brno-Jih.
V dostihovém areálu je velký počet parkovacích míst na provizorním parkovišti určeném přímo pro dostihový den. Zvlášť je pak parkoviště pro diváky a zvlášť pro koně a účastníky dostihů. Cena parkovného je 30 Kč.
Přímo na dostihové dráze si můžete zakoupit studené i teplé nápoje a další široký sortiment občerstvení ve stáncích za příznivé ceny.
Součástí dostihů bývají různé doprovodné programy, např. seskok parašutistů, dostihy poníků, jízda kočárem, vození dětí na koních a kolotoč pro děti.
Kde si mám koupit vstupenky?
Vstupenky se prodávají na pokladnách u vstupu do areálu v den konání dostihů, prodej začíná přibližně hodinu před startem prvního dostihu.
Máte zvýhodněné typy vstupenek?
Děti mají vstup za 30 Kč, cena vstupenky pro dospělé je 100 Kč, parkovné 20 Kč. Za 50 Kč nabízíme i podrobný dostihový program.
Mohou na závodiště psi?
Psi na závodiště mohou pouze na vodítku a nesmí ohrožovat ostatní návštěvníky a dostihové koně.
Co si mám obléci? Je na dostizích nějaký předepsaný dresscode?
Pro běžné návštěvníky žádný předepsaný dress code není.
V kolik hodin je nejlepší na závodiště přijet? Kdy začínají dostihy?
Pokud chcete v klidu stihnout první dostih, ideální je naplánovat příjezd 30 až 45 minut před jeho startem. Areál závodiště, včetně stánků s občerstvením a restaurace, je otevřen již dvě hodiny před startem prvního dostihu. Dostihy vždy začínají ve 14:00 hodin.
Jak dlouho dostihy trvají? Kolik se běží dostihů?
Jeden dostih trvá v průměru minutu a půl, překážkový kolem pěti až devíti minut. Během dostihového dne se běží většinou 8 dostihů s 30minutovými přestávkami. Dále jsou na programu dne 2 vložené dostihy poníků. Celková doba trvání dostihového dne je okolo 3,5 hod.
Dostihy se dělí mj. podle výkonnostních kategorií, hlavní dostih (nejvyšší kategorie daného dostihového dne) bývá umisťován do druhé části programu, ale jen výjimečně na jeho samotný konec.
Jak probíhá dostihový den?
Kde dopředu zjistím, kteří koně v dostizích poběží?
Všechny důležité informace nejen o účastnících dostihů, ale také o celém harmonogramu dostihového dne obsahuje Dostihový program, který zakoupíte hned u vstupu na závodiště. Startovní listiny na víkendové dostihy se uzavírají v úterý daného týdne a s předstihem je najdete na našich stránkách v detailu dostihu.
Jak a kde si mohu vsadit?
Důležitou součástí dostihů jsou sázky, které je možno uzavírat přímo na závodišti na označených místech. Sázky se zpravidla uzavírají poté, co si koně prohlédnete před dostihem v paddocku. Pokud si nevíte rady, můžete se řídit tipy odborníků, které jsou uvedené v Dostihovém programu.
Vysílá se přímý přenos ze všech dostihů?
Pokud nemáte možnost se přímo zúčastnit dostihového dne, můžete sledovat online stream ZDE >>
Psal se rok 1867, kdy poprvé duněla kopyta koní závodištěm na historicky prvních dostizích v Brně, které se konaly na Chrlických lukách. Místa v sedlech zaujali baroni i sedláci, tribunu obsadili brněnští aristokraté, smetánka i prostý lid. Dnes není po dostihové dráze mezi Komárovem a Tuřany ani památky. Není jasné, co přesně se tehdy stalo, a proč dostihy zanikly. Nejspíš nebyly peníze či zájem o dostihy. Podle rukopisu Václava Nováka, o kterém se zmiňuje elektronická Encyklopedie města Brna, se jezdci prvních brněnských dostihů zúčastnili pěti závodů.
Tradice brněnských dostihů zanikla stejně rychle, jako vznikla. Za dob 1. republiky (v letech 1922 a 1923) se objevují zmínky o dalších dostizích. V Brně se v obou letech jely dostihy dvakrát, a to na jaře a v létě. Dráhou na jižní Moravě proběhli i koně netradičních jmen jako Santa Claus, Baňatý nebo Již letím.
Další snaha o obnovení brněnských dostihů byla až v roce 1964 a poté o dva roky později. Tehdy se dostihy běhaly na Ráječku za dnešním obchodním domem Makro. Dostihový program obsahoval celkem 14 dostihů, 11 z nich bylo překážkových.
Ačkoliv je Brno druhým největším městem v České republice a největší moravskou metropolí, je novodobá historie brněnských dostihů relativně stále ještě mladá. Velký návrat dostihů na brněnská závodiště se odehrál až v devadesátých letech, konkrétně 28. června 1998. Tehdy vstaly díky Josefu Vymazalovi z popela a žijí dodnes. V současnosti se na závodišti ve Dvorskách konají dostihy třikrát ročně. Každý dostihový den je k vidění 5 rovinových dostihů, 3 dostihy steeplechase a dostihy poníků, které jsou součásti Pony ligy Jockey clubu ČR.
Brněnské dostihové závodiště bylo vybudováno na místě, kde se předtím nalézaly jen pole a louky. V roce prvních dostihů měřila rovinová dostihová dráha pouhých devět set metrů a k pořádání steeplechase byly k dispozici jen čtyři umělé skoky. Za takovýchto podmínek dostihy probíhaly první tři sezóny. Posléze byla dostihová dráha rozšířena na dnešních 1200 m dokola, písková dráha měří dokonce o 200 m víc. Tímto krokem se parametry dostihového závodiště výrazně zkvalitnily.
Závodiště se tak řadí mezi závodiště kategorie typu C, běhají se na něm dostihy III. – V. kategorie. Propustnost dráhy při rovinových dostizích je 12 koní, při steeplechase umožňuje propustnost dráhy účast 16 koní. Rozšířena byla i steeplechasová dráha na rovných 10 přírodních skoků širokých 15 metrů. Později byl také zbudován zavlažovací systém v délce 4 kilometrů, který zajišťuje prosperitu jak rovinové tak i steeplechase dráhy. V posledních letech prošly úpravou i oblouky. Bylo navezeno cca 800 m3 zeminy pro jejich lepší klopení a zvýšení bezpečnosti průběhu dostihů. Také bylo vysázeno cca 150 tújí, které během pár let vytvoří bariéru a zajistí tak bezpečnější projetí zatáček.