Dostihová dráha byla v Pardubicích založena už v roce 1856, od roku 1874 se tu koná jeden z nejstarších a nejtěžších dostihů kontinentální Evropy - Velká pardubická.
Na pardubické dráze se pravidelně konají zejména překážkové dostihy, specialitou jsou dostihy cross country, kdy koně běhají nejen po trávě, ale také po oranici. Na závodišti se koná deset dostihových dní za rok a jasným vrcholem zdejší sezóny je každoročně druhá říjnová neděle, tedy tradiční termín Velké pardubické steeplechase. Na kvalifikační dostihy sem v průběhu roku míří pravidelně na 5000 diváků, na samotnou Velkou pardubickou je návštěva minimálně čtyřnásobná, při pěkném počasí i vyšší.
Mimo dostihové dny si můžete prohlédnout místní dostihovou dráhu i její nejslavnější překážku, Velký Taxisův příkop, v rámci exkurzí. Ten je součástí dostihů pouze jednou za rok, při Velké pardubické.
Autobusem
Na dostihové závodiště jedou autobusy MHD č. 8, 14, 15, 24, 88. Cílovou zastávkou je Závodiště. K hlavní bráně závodiště dojdete za pět minut. Jízdní řády naleznete na stránkách Dopravního podniku města Pardubic.
Vlakem
Přibližně tři minuty od hlavní brány dostihového závodiště můžete využít zastávku vlaku Pardubice, Závodiště.
Autem
Trasa z Prahy po D11 a silnici 37 až do Pardubic. Na kruhovém objezdu 2. výjezdem do ulice Pražská, pak odbočíte doleva do cílové destinace.
Trasa z Brna po D1 a silnici 602 směrem na Žďár n. Sázavou. Dále po silnici 37 až do Pardubic. Na kruhovém objezdu 2. výjezdem do ulice Pražská, pak odbočíte doleva do cílové destinace.
Při dostizích: Parkovací plochy jsou pro návštěvníky vyhrazeny na příjezdové cestě (od paramského nadjezdu) směrem k závodišti. Cena parkového je 100 Kč/den.
Parkoviště v areálu závodiště je vyhrazeno pro majitele parkovacích karet a vstupenek na tribuny, členy Dostihového klubu a držitele licencí Jockey Clubu ČR.
Občerstvení v areálu nabízí restaurace a stánky rychlého občerstvení.
Dětské hřiště s houpačkami a prolézačkou
Prohlídky závodiště
Pro všechny dostihové nadšence je možnost prohlídky dostihové dráhy s odborným historickým výkladem. Budete mít jedinečnou možnost dozvědět se vše o bohaté historii Velké pardubické a celého závodiště. Projít se můžete po celé trase světoznámého dostihu se zastávkou u těch nejznámějších překážek. Doba trvání prohlídky cca 60 minut. Prohlídky se konají pouze ve všední dny (pondělí až pátek).
Dětská Velká pardubická
Zmenšené překážky z kurzu legendární Velké pardubické. Taxisův příkop, Irská lavice, Poplerův skok nebo třeba Zahrádky, to vše si mohou malí i velcí návštěvníci dostihových mítinků vyzkoušet na trati Dětské Velké pardubické. Překážky je možné přeskočit, překročit nebo třeba přelézt.
Kde si mám koupit vstupenky?
Vstupenky se prodávají na pokladnách u vstupu do areálu v den konání dostihů, prodej začíná dvě hodiny před startem prvního dostihu. Vstupenky můžete koupit v online předprodeji.
Máte zvýhodněné typy vstupenek?
Vstup zdarma mají na dostihy děti do 10 let a držitelé průkazu TP/ZTP. Snížené vstupné zaplatí mládež do 18 let, studenti do 26 let a osoby 60 let a starší. Rodinné vstupné zahrnuje 2 dospělé a až 3 děti.
Mohou na závodiště psi?
Vstup se psy je možný, avšak pes musí být na vodítku a majitel je povinen uklidit případné exkrementy.
Co si mám obléci? Je na dostizích nějaký předepsaný dresscode?
Pro běžné návštěvníky žádný předepsaný dress code není. Pokud je společenské oblečení vyžadováno, např. do VIP salonku, je tato informace uvedena přímo na pozvánce či voucheru. Při kvalifikacích je možné připojit se do tzv. barevného dress codu – I. kvalifikace na Velkou pardubickou zelená, II. kvalifikace na Velkou pardubickou červená, III. kvalifikace na Velkou pardubickou modrá, IV. kvalifikace na Velkou pardubickou žlutá.
V kolik hodin je nejlepší na závodiště přijet? Kdy začínají dostihy?
Pokud chcete v klidu stihnout první dostih, ideální je naplánovat příjezd 30 až 45 minut před jeho startem. Areál závodiště, včetně stánků s občerstvením a restaurace, je otevřen již dvě hodiny před startem prvního dostihu. Časy zahájení akce a startu prvního dostihu vždy najdete v detailu akce.
Jak dlouho dostihy trvají? Kolik se běží dostihů?
Jeden dostih trvá v průměru minutu a půl, překážkový kolem pěti až devíti minut. Během dostihového dne se běží většinou 8 dostihů s 30minutovými přestávkami. Celková doba trvání dostihového dne je okolo 3,5 hod.
Dostihy se dělí mj. podle výkonnostních kategorií, hlavní dostih (nejvyšší kategorie daného dostihového dne) bývá umisťován do druhé části programu, ale jen výjimečně na jeho samotný konec.
Jak probíhá dostihový den?
Jak mohu dostihy sledovat? Je k tomu potřeba dalekohled?
Nejlepší přehled budete mít z tribuny. Pozice ve vyšších řadách vám přinesou lepší přehled o dění během dostihu, nižší řady, či přímo chodník před tribunou, vám umožní bližší až těsný kontakt s koňmi v cílové rovince. Své vybrané místo na tribuně je dobré obsadit cca 5 až 10 minut před plánovaným startem dostihu. Na závodišti jsou umístěné velkoplošné obrazovky a obrazovky uvnitř tribuny s interním videookruhem. Náš tip: pokud chcete sledovat dostih jako správný "turfman", vybavte se dalekohledem a i z výšky tribuny budete mít dostihové dění jako na dlani.
Kde dopředu zjistím, kteří koně v dostizích poběží?
Všechny důležité informace nejen o účastnících dostihů, ale také o celém harmonogramu dostihového dne obsahuje brožura Dostihový program, kterou zakoupíte hned u vstupu na závodiště. Startovní listiny na víkendové dostihy se uzavírají v úterý daného týdne a s předstihem je najdete na našich stránkách v detailu dostihu.
Jak a kde si mohu vsadit?
Důležitou součástí dostihů jsou sázky, které je možno uzavírat přímo na závodišti na označených místech, a také online v síti Ticketportal. Sázky se zpravidla uzavírají poté, co si koně prohlédnete před dostihem v paddocku.
Vysílá se přímý přenos ze všech dostihů?
Pokud nemáte možnost se přímo zúčastnit dostihového dne, můžete sledovat stream na iVysilani.cz, případně v přímém přenosu na programu ČT Sport.
Každá dostihová dráha má svou atmosféru. Nedostižná a zcela specifická je v Pardubicích, kde se běhá jeden z nejtěžších překážkových dostihů evropského kontinentu – Velká pardubická steeplechase.
V různých publikacích se dříve uvádělo, že Velká pardubická je nejtěžším překážkovým dostihem kontinentu.V určitém smyslu tomu tak určitě bude, v každém případě se jedná o dostih s dlouhou tradicí, jehož historie je více než zajímavá, o dostih který má svá specifika a kouzlo, o dostih který je vrcholem nejen pro české jezdce snící když ne o vítězství, tak alespoň o účasti v něm. V každém případě je to společenská a sportovní událost s nejdelší tradicí u nás. Vždyť, když se začala hrát fotbalová liga, měla Velká za sebou už kolem padesáti ročníků.
Poprvé se Velká pardubická běžela v roce 1874. Ale již několik desítek let předtím se v Pardubicích a přilehlých lokalitách dostihy konaly. Pardubice znal od počátku celý dostihový svět, vždyť ve střední Evropě působila řada trenérů a žokejů z kolébky turfu, z Anglie. Dostihová dráha v místech, kde se dnes běhá, byla založena v roce 1856. Dnešní podobu má závodiště od prvních poválečných let. Dříve se běhalo až k Popkovicím a běhalo se též za tribunami, v prostoru, kde je nyní parkoviště. Po skončení druhé světové války zde bylo zřízeno vojenské letiště a některé pozemky zabrala armáda.
V průběhu historie se několikrát měnil kurs dostihu, naposledy v roce 1998, kdy se poprvé závěrečná fáze dostihu po hlavní dráze běžela opačným směrem. Přemístění cíle a otočení běhání na pravou ruku má úzkou souvislost s postavením nové tribuny. Hlavní dráha má dokola 2200 metrů, délka dráhy Velké pardubické je 6900 metrů. Koně musí překonat celkem 31 překážek. Nejznámějším je Taxisův příkop, který je také jedním z nejtěžších skoků na světě. V kursu je ještě několik dalších obtížných překážek, které často rozhodují o úspěchu nebo neúspěchu jednotlivých startujících. Takovými jsou Irská lavice, Popkovický skok, Francouzský skok, Hadí příkop, Velký vodní příkop, Zahrádky, Velký anglický skok a Havlův skok. Povrch dráhy je většinou travnatý, část je vedena přes oranice, jejichž podíl však v některých obdobích značně poklesl. V prvních desetiletích tvořily oranice téměř polovinu délky dostihu, později asi třetinu a nyní asi čtvrtinu. Také některé překážky byly pro zvýšení bezpečnosti koní a jezdců upraveny. Naposledy doznaly největší změnu vodní příkopy, kde byly na původním přírodním vodním toku postaveny betonové vany. Bezpečnost se zvýšila, ale utrpěla tím obtížnost dostihu. Velký vodní příkop dříve mnohokrát rozhodoval o vítězi, dnes je tato překážka snadno překonatelná a dá se i proběhnout. Také Velký Taxisův příkop byl upraven, když byl částečně zasypán příkop, ale jeho základní parametry se nezměnily. Případní nešťastníci alespoň nepadají tak hluboko.